Nereguli la care să fim atenți și care pot apărea în timpul campaniei electorale
Aspecte generale
Campaniile electorale din România se derulează pe o perioadă de 30 de zile înaintea alegerilor și sunt reglementate de Legea 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale și de Legea electorală.
Potrivit prevederilor legale, campania electorală oferă candidaților, partidelor și alianțelor politice, alianțelor electorale și altor organizații ale cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegeri, posibilitatea de a-și exprima opiniile în mod liber și nediscriminatoriu, prin mitinguri, adunări, televiziuni, radiouri, presă și alte mijloace de informare în masă.
Tot legea spune că sunt interzise în campania electorală:
folosirea mesajelor și sloganurilor cu caracter discriminatoriu sau de incitare la ură și intoleranță;
orice forme, mijloace, acte și acțiuni de defăimare și învrăjbire religioasă sau etnică.
Există, însă, și o seamă întreagă de lucruri și elemente care nu sunt permise în campania electorală și care constituie nereguli sesizabile ale acestui proces.
Mituirea și influențarea alegătorilor
Cadouri date către alegători sub formă de bani sau obiecte (ex: pixuri, țigări, umbrele, calendare religioase, căni, haine, alimente, alcool);
Folosirea bazelor de date (de ex: ale primăriilor) în vederea influențării alegătorilor;
Acțiuni de campanie electorală în unități militare, precum și în școli în timpul cursurilor;
Organizarea de spectacole, serbări, tombole, focuri de artificii, bannere, mesh-uri, corturi, pavilioane, panouri și ecrane publicitare, publicitate luminoasă;
Folosirea minorilor cu vârsta sub 16 ani în activități de campanie electorală.
Utilizarea unor mijloace de promovare nepermise
Utilizarea de vehicule inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie sau imagini ale candidaților, sau care difuzează materiale audio în mers sau staționar;
Prezentarea anchetelor stradale sau televotului ca reprezentative pentru opinia publică sau pentru un anumit grup etnic sau social (vezi prevederile Legii 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale);
Folosirea oricăror materiale de propagandă utilizate până la debutul oficial al campaniei electorale și care nu respectă formatul permis de lege (poți citi mai multe informații în resursa despre Reguli afișe campanie electorală)
Prezentarea cu 48 de ore înainte de ziua alegerilor a unor sondaje de opinie, anchete stradale, televoturi, spoturi publicitare electorale, comentarii electorale sau prezentarea candidaților în programe TV sau radio în afara spațiului de emisie acordat.